Co to znaczy BLUP według Howrse?
Gra tłumaczy słowo BLUP jako Najlepsze Liniowe Nieobciążone Błędem Przewidywanie.A tak po naszemu?
BLUP to coś, co jest bardzo ważne przy reprodukcji naszych wirtualnych koników. Dzięki osiągnięciu 100 BLUPu przez rodziców, urodzone z nich źrebię będzie miało lepsze umiejętności wrodzone. Doświadczony gracz na spokojnie osiąga BLUP 100 w wieku, w którym powinno się skończyć blupowanie, czyli w wieku 10 lat bez wspomagaczy.Z czego się składa blupowanie koni?
Blupowanie konia zaczyna się z wartością -100.00, czyli najniższą i z czasem i spełnionymi warunkami ono wzrasta aż do 100.00. Składa się z trzech rzeczy/części. Chociaż nazwałabym to bardziej wymaganiami całkowitego BLUPu.Pierwsza to wiek.
Druga to trening.
Trzecia to zwycięstwa.
Zacznijmy oczywiście od rozszerzenia pierwszego zagadnienia, czyli wiek. Aby spełnić to wymaganie koń musi mieć skończone 10 lat - oczywiście jest to też napisane, jak się najedzie na pasek.
Drugie to trening. Jak widać na zdjęciu trzeba wykonać trzy treningi. Ale jakich umiejętności? To zależy już od konia, ale spokojnie szybciutko możemy to sprawdzić. W tej samej zakładce nad BLUPem jest rozpisany potencjał genetyczny (ogólny jak i dla poszczególnych umiejętności). I właśnie trening tych trzech największych wartości w tym potencjale podwyższa nam BLUP. Trening składa się nie tylko z tego napisu trening, co jest od skończenia przez konia 2 lat, tylko też z przejażdżek i zawodów - musimy zrobić tak, by żadne z nich nie dawały nam już potrzebnych nam umiejętności. Gdy wytrenujemy jakąś umiejętność będzie ona pogrubiona na tle innych.
Tutaj akurat są pogrubione trzy umiejętności, które są tymi potrzebnymi do osiągnięcia maksymalnego BLUPu u kuców Connemara. Oczywiście polecam wytrenowanie na maksa wszystkich umiejętności, ale to już jak z głowy będziemy mieli wymagania treningu tego, co musimy. Taki przykładzik konika z wytrenowanymi wszystkimi umkami:
Na sam koniec przechodzimy do ostatniego wymagania i w sumie najważniejszego, bo właśnie to wymaganie podwyższa nam najbardziej BLUP konika, czyli zwycięstw. Potrzeba ich aż 20, co bez pomocy innych może być trudne, jeśli nie mamy dobrego konika. 20 Zwycięstw może być w różnych zawodach, nie ma określonych dla konkretnej rasy - chociaż na niektórych jest łatwiej zdobyć pierwsze miejsca dla niektórych ras, ale tu chodzi bardziej o to, że nie ma znaczenia, w których zawodach zwyciężymy, by liczyło to się do tych 20 zwycięstw.
Czyli w skrócie na BLUP składają się:
- wytrenowane (pogrubione) trzy najlepsze umiejętności pod względem genetyki konika
- wygranie 20 dowolnych zawodów- osiągnięcie 10 lat przez konika
Blupowanie samemu czy w drużynie?
Samodzielne blupowanie, jak już wcześniej wspomniałam, może być o wiele cięższe niż w drużynie. Jesteśmy tak naprawdę ze wszystkim sami - chyba że mamy dobrych znajomych, którzy nam pomagają w każdej potrzebie. Co prawda spełnienie wymagania wieku i treningów nie powinno w żaden sposób sprawić problemu, ale schody zaczynają się w momencie szybkiego wbicia zawodów. Bo wiadomo z czasem się wbiją, ale jeśli zależy nam, by ten BLUP sprawnie poszedł to może być ciężko. Zawody często są zabierane przez innych, nasz koń bywa za słaby, aby je wygrać bądź zawody stoją w miejscu, nikt się nie dopisuje i w ogóle klops. Dlatego ja polecam blupowanie w drużynie, zwłaszcza że można z tego czerpać też inne korzyści niż samą satysfakcję z wyblupowanego konia. Blupowanie w drużynie, jeśli chodzi o trening i wiek, nie różni się niczym od samodzielnego - bo poniekąd to jest właśnie część, którą trzeba wykonać samemu. Zawody nagle nie są takie straszne, bo dwa tygodnie wbijania zawodów zmienia się w 5/10 minut. Czym to jest spowodowane? A mianowicie tym, że w drużynie macie osoby, którym też zależy, byście wyblupowali tego konika i dopisują wam się do zawodów słabymi konikami, które są nazywane pchaczami. Drużyny też często wykorzystują kratki, by informować innych, że teraz pchają i proszą o niedopisywanie się do zawodów innych koni poza pchaczami. Przykładowe imiona koników wtedy to O 6873.01 ###; PCHACZ, Morelka ######. I właśnie te kratki lub napis pchacz, gdziekolwiek zostały postawione, symbolizują, że ktoś pcha zawody. Moim zdaniem, warto to poszanować i nie wpychać się w takie zawody, bo zwyczajnie to niefajne i utrudniające rozgrywkę. Zdjęcie zawodów trwa chwilę, więc serio można poczekać te 5 minut i dopiero zapisać swojego konia. Aczkolwiek, jak to niektórzy mówią, kratki to wymysł graczy, więc na dobrą sprawę nie trzeba ich respektować.Wspomagacze blupowania
Istnieją pewne przedmioty na czarnym rynku za kupony, które ułatwiają, bądź zmniejszają liczbę zużytych punktów dorastania (pd), nam zdobycie 100 BLUPu, a są nimi:- Klepsydra Kronosa (KK) - przyspiesza trening dwukrotnie
- Pięta Achillesa (PA) - pozwala na to, by kłaść konika spać nawet po godzinie 22.00 z nawet całkowitym zużyciem energii - mimo to koń budzi się na drugi dzień lub po użyciu punktu dorastania z taką energią, jak wtedy, gdy położył się max o 22.00 z min. 20% energii.
- Objęcie Morfeusza (OM) - blupowanie i opiekowanie się konikiem do 30 lat bez zużycia pd
- Zestaw Nyks - zawiera OM, KK i Kamień Filozoficzny (KF) - daje on nieśmiertelność konikowi. Dodatkowo i tylko tam Nyks zawiera Gwiazdę Nyksa, która sprawia, że konik wstaje o godzinie 6.00 zamiast 8.00 - co daje dwie godziny więcej na trening!
Jak wygląda przykładowe blupowanie konia?
Składa się na pewno z kilku etapów, którę tutaj wymienię. Będzie to takie w sumie bardzo ogólne i każdy może ułożyć sobie swój plan blupu i może on się różnić od tego. W tym przykładzie wszystko robimy dopóki nie przestanie dana czynność dawać nam umiejętności.- Wyrobienie zabaw (jest wtedy +60UM, ale nie jest to obowiązkowe, a opcjonalne).
- Zrobienie przejażdżek w lesie (będąc w ośrodku w lesie)
- Zrobienie przejażdżek w górach (będąc w ośrodku w górach, jak nie można zmienić, to będzie to po prostu trwało trochę dłużej)
- Zrobienie treningu trzech najlepszych pod względem potencjału genetycznego umiejętności.
- Wybranie specjalizacji i wyposażenie konika w ekwipunek (najlepiej najlepszy - daje to większe szanse na wygraną) oraz bonusy, jeśli ktoś chce - też mogą trochę ułatwić - dodają trochę umiejętności, ale to nie jest jakoś super dużo.
- Zapisywanie konika na zawody dające potrzebne do pogrubienia umiejętności
- Wbicie 20 zawodów (można połączyć robiąc punkt 5)
- Dalszy trening konika do lat 10.
W taki przykładowy sposób powinniśmy się uwinąć do tych 10 lat na pewno z blupem, a przy dobrych wiatrach też z pogrubieniem większości umiejętności (bez użycia KK, z nią zrobimy bezproblemowo cały trening do 10 lat) Oczywiście można trenować konia dalej po osiągnięciu 10 lat.
Pozdrowionka i powodzenia!
Halcik
Mam problem, bo jeśli chodzi o treningi koni, to wszystkie umiejętności są nie pogrubione. Myślałam, że może przez jakąś aktualizację, ale nawet jeśli mój koń (poniżej 10 lat) ma 1 najlepszą wyćwiczoną umiejętność na maksa, to i tak gdy patrzę na BLUP jest "trening 0/3"
OdpowiedzUsuńNie chodzi o sam trening, jak autorka tekstu zauważyła, żeby umiejętność "wymaksować" (sprawić, aby była pogrubiona) należy również zabierać konia na przejażdżki do lasu lub w góry oraz wysyłać na zawody, dopóki koń nie przestanie zdobywać umiejętności przy wykonywaniu tych czynności, co jest zawsze zapisane, gdy najedziemy na dane zawody lub będziemy wybierać długość przejażdżki w lesie.
Usuń